Voli, čuvaj, proizvodi – autohtono!
Više od 91% Republike Hrvatske pripada ruralnom području, a razvojem proizvodnje i prodaje autohtonih proizvoda uvelike bi se utjecalo na razvoj gospodarstva u ruralnim sredinama.
Autohtoni proizvodi su tradicijski proizvodi u kulturi, ponajviše one ruralnih područja. Proizvode se u kulturno i/ili geografski vezanoj zajednici, s lako dostupnim resursima.
Autohtoni proizvodi u Hrvatskoj imaju dugu povijest kvalitete, a raznoliki su zbog mnogih kulturnih utjecaja te zbog različitih zemljopisnih prilika i ekosustava. Zbog svoje posebnosti, visoko se cijene u zajednici kojoj pripadaju ali i na državnoj, europskoj i svjetskoj razini.
Proizvodnji autohtonog najviše se posvećuju lokalni proizvođači koji poznaju tradicionalan način njegove izrade, često u želji za sigurnim i domaćim proizvodom. Takvi proizvodi, da bi imali siguran put od proizvođača do kupca, trebaju oko sebe stvoriti priču kojoj se naglasak stavlja na posebnosti i kvalitete proizvoda te na domaću i ekološku proizvodnju, hrvatskog podrijetla, vođenu tradicijom.
Također, kad je riječ o autohtonom proizvodu, kupci žele biti sigurni da kupuju domaći, kvalitetan i siguran proizvod. Zato je važno pravilno deklarirati proizvod, te istaknuti sadržaj i način proizvodnje. Ukoliko je to moguće, dobro je proizvod označiti i hrvatskim i europskim oznakama kvalitete.
Tradicionalno, autohtoni se proizvodi u manjim količinama prodaju u zajednici kojoj pripadaju i reklamiraju se putem „dobre riječi“, a širu prodaju ostvaruju na sajmovima. No, danas u prodaji pomažu i moderni sajmovi – specijalizirani web-shopovi na kojima se nude i novi koncepti prodaje, reklamiranja, pakiranja proizvoda, razni načini dolaska „onog domaćeg“ od proizvođača do kupca, ali i razne mogućnosti suradnje.
Umrežavanjem proizvođača autohtonih proizvoda kroz stare i nove načine otvara se prostor za jedinstvenu ponudu na tržištu, međusobnu promociju, kao veće mogućnosti utjecanja na propise vezane uz proizvodnju i razvoja gospodarstva u zajednici.
Dobro je imati na umu da su proizvodnja i prodaja autohtonog usko povezane s lokalnom zajednicom jer od zajednice se uzimaju resursi, rad i znanje, a povrat pojedincu koji ga proizvodi u zajednici višestruk je.
Zbog povezanosti s kulturom, proizvodnja autohtonog proizvoda može biti pokretačka snaga za razvoj društvenog poduzetništva, što je od velikog značaja za zajednicu – proizvodnja će pomoći u poslovanju lokalnih proizvođača; kroz proizvodnju i prodaju otvorit će se i nova radna mjesta, velikim dijelom za ranjive skupine; osigurava se prijenos znanja o izradi i čuvanju proizvoda, čime se čuva kultura i tradicija; razvit će se gospodarstvo ponajviše ruralnog, ali i urbanog područja Hrvatske.
Razvoju proizvodnje i prodaje autohtonih proizvoda kroz društveno poduzetništvo teži i Zajednica braniteljskih zadruga koja provodi projekt „Zajedno smo bolji i jači na tržištu“ (UP.02.3.1.03.0021) i koji se sufinancira iz Europskog socijalnog fonda u sklopu Operativnog programa „Učinkoviti ljudski potencijali“ 2014. – 2020., a provodi se na poziv „Jačanje poslovanja društvenih poduzetnika – faza I“ Ministarstva rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike.
Zajednica surađuje s proizvođačima lokalnih tržišta te, uz, između ostalog, sudjelovanja na sajmovima, konferencijama, edukacije, aktivan rad na umrežavanju proizvođača autohtonih proizvoda, putem web-shopa Zajedno naše (zajednonase.hr) teži pružanju jedinstvene i inovativne ponude autohtonih proizvoda na tržištu, dodatno davajući svoj doprinos očuvanju posebnosti hrvatskih autohtonih proizvoda.
Proizvodnjom i prodajom autohtonih proizvoda mogu stvoriti mnoge uspješne poduzetničke, ali i osobne priče kojom se čuvaju tradicija i domaći proizvodi. Zato voli, čuvaj i proizvodi autohtono!