Obilježja društvenog poduzetništva na EU primjerima
kratkih lokalnih lanaca opskrbe

Jedan od načina za reagiranje na postojeće konvencionalne  poljoprivredno-prehrambene sustave i stvaranje strategije konkurentnosti, odnosno preživljavanja malih obiteljskih gospodarstava, je razvoj novih alternativnih oblika opskrbnih lanaca poljoprivredno-prehrambenih proizvoda. Najčešće se ti lanci pojavljuju u kombinaciji s proizvodnim praksama, ruralnim turizmom, lokalnom proizvodnjom  poljoprivredno-prehrambenih proizvoda i razvojem lokalne zajednice. Kratki opskrbni lanci poljoprivredno-prehrambenih proizvoda stvaraju ekonomske, društvene i ekološke koristi, ne samo za proizvođače poljoprivrednih proizvoda i potrošače, već i za širu lokalnu zajednicu.
AMAP iz Francuske i REKO iz Finske su primjeri modela prodaje lokalnih i organskih namirnica bez posrednika kao što su veliki trgovački lanci. Iako imaju dosta sličnosti ovi sustavi su u
mnogočemu različiti, ali su dobar primjer oživljavanja ruralne ekonomije i kratkog lanca opskrbe.

Zajedno smo bolji i jači na tržištu ima potencijal da bude platforma za razvijanje sličnih modela u Hrvatskoj. Putem web-shopa zajednonase.hr Zajednica braniteljskih zadruga kupcima na jednom mjestu želi pružiti najbolje od domaćih i autohtonih proizvoda i rukotvorina, gdje će se kroz umrežavanja suradnika i zanimljive i originalne načine promocije stvoriti ponude koje su odraz hrvatske kulturne i gastronomske baštine i koje će biti primamljive turističkim djelatnicima, ugostiteljima i svim pojedincima koji su željni kvalitetnog domaćeg proizvoda.

AMAP (Association pour le maintien d’une agriculture paysann) je sustav gdje lokalni potrošači podržavaju lokalne proizvođače poljoprivrednih proizvoda (primarnih i sekundarnih). Cilj ovog sustava je da proizvođače poljoprivrednih
proizvoda ostvari prihvatljive cijene slične onima u supermarketima, a da ujedno ostane kompetitivan na tržištu zbog toga što prodaje direktno potrošačima koji znaju točno odakle njihovi proizvodi dolaze.  AMAP se općenito rađa iz susreta skupine potrošača i poljoprivrednika (ili obrtnika prerađivača) spremnih ući u proces. Oni između sebe sklapaju ugovor za jednu (obično postoje 2 proizvodne sezone: proljeće/ljeto i jesen/zima). Potrošači i proizvođači poljoprivrednih proizvoda zajedno definiraju raznolikost i količinu hrane koja se proizvodi za sezonu. Te namirnice mogu biti voće, povrće, jaja, sir, meso i tako dalje. Raznolikost je vrlo važna jer omogućuje partnerima AMAP-a da konzumiraju širok izbor namirnica, da produže duljinu sezone i ograniče rizike zbog klimatskih opasnosti i mogućih zdravstvenih problema. Tijekom sezone, i povremeno (npr. jednom tjedno), proizvođač poljoprivrednih proizvoda stavlja na raspolaganje svježe proizvode (npr. voće i povrće se bere istog jutra na dan distribucije) koji čine njihovu košaricu . Sadržaj košarice ovisi o proizvodima koji su dosegli zrelost. Za razliku od supermarketa, potrošači AMAP-a pridaju manju važnost standardizaciji hrane; sve što se proizvede se potroši (dok u drugom slučaju do 60% žetve može ostati na polju). Ovaj princip je s jedne strane vrlo koristan za proizvođača poljoprivrednih proizvoda, a s druge strane omogućuje smanjenje cijene prehrambenih proizvoda odlaganjem troškova na cjelokupnu proizvodnju. Sudionici AMAP-a traže kvalitetnu hranu, proizvedenu s poštovanjem prema ljudima, biološkoj raznolikosti i ritmu prirode. Proizvođači poljoprivrednih proizvoda često sade u dogovoru sa kupcima, pa pripadnici AMAP-a tako sudjeluju u borbi protiv zagađenja i rizika konvencionalne poljoprivrede te promiču odgovorno i zajedničko planiranje procesa proizvodnje (odabir sjemena i načina proizvodnje) i distribucije gotovih proizvoda.
Alliance Provence, usvojivši prvu AMAP povelju, registrirali su AMAP marku kako bi jamčili  transparentnost pristupa sustavu i poslovanje unutar njega.
Cijena košarice gotovih proizvoda je pravedna : omogućuje proizvođaču poljoprivrednih proizvoda da pokrije troškove proizvodnje i ostvari pristojan prihod, dok je potrošaču pristupačna. Cijena je općenito bliska onoj košarici napravljenoj na isti način u supermarketima, dok ima vrhunsku nutritivnu kvalitetu i kvalitetu okusa. Takvu cijenu omogućuje optimizacija proizvodnje, nepostojanje posrednika između proizvođača i potrošača te minimalno ili čak nikakvo pakiranje, a kupnjom svog udjela u proizvodnji unaprijed, potrošači jamče prihod proizvođaču poljoprivrednih proizvoda. Pored formalnog ugovora, svijest o kupnji domaćih proizvoda jamstvo je uspješnosti ovog sustava, a mjesto distribucije može biti ili sama farma ako partneri AMAP-a žive u njenoj blizini ili točka odlaganja ili dostave koja se nalazi u gradu (kuće u susjedstvu, specijalizirana trgovina hranom, dvorište zgrade itd.).

Društveno poduzetništvo usko je povezano s ljudskim i resursnim kapitalom zajednice – od zajednice se uzimaju resursi, rad i znanje, a povrat pojedincu i zajednici višestruk je.  Ljudi i resursi su pokretačka snaga za razvoj društvenog poduzetništva:

  • podupiru se lokalni proizvođači
  • kroz proizvodnju, usluge i prodaju otvaraju se i nova radna mjesta, velikim dijelom za ranjive skupine
  • osigurava se prijenos znanja o izradi i čuvanju, npr., autohtonih, proizvoda, čime se čuva kultura i tradicija
  • razvija se gospodarstvo u zajednici

Ljudi, resursi i rad na dostizanju društveno poduzetničkih ciljeva međusobno su povezani, nužni za održivost i jasan znak važnosti prepoznatljivosti društvenih poduzetnika u zajednici. Jedan od načina za dostizanje društveno poduzetničkih ciljeva je volontiranje. U slučaju AMAP-a, kako bi se proizvođaču poljoprivrednih proizvoda omogućilo da se što više koncentrira na kvalitetu svog rada, među potrošačima partnerima AMAP-a formira se odbor volontera. U pravilu odbor uključuje koordinatora, blagajnika, voditelja interne komunikacije, voditelja animacije i koordinatora volontera. Kroz ovo blisko partnerstvo između proizvođača poljoprivrednih proizvoda i potrošača, AMAP-ovi promiču društveni dijalog. Volonteri su ključan čimbenik u funkcioniranju AMAP-a i oni svojim radom promiču vrijednosti društvene odgovornosti i brige o zaštiti okoliša. U Francuskoj je preko 250,000 ljudi uključeno u AMAP.

Potrošači koji se uključuju u AMAP sustav plaćaju skromnu naknadu za pridruživanje
od 5-20€. Na primjer, pridruživanje  Amap du Maine Blanc  u Charenteu košta 5 eura godišnje po obitelji, a  njihove košare sadrže šest do desetak vrsta  povrća, uz domaći kruh, sve po cijeni od 9,90 do 19,80 eura. Les Saveurs de la Boissière AMAP nudi košarice s povrćem i jajima od 10 € za jednu ili dvije osobe ili one od 20 € za do četiri osobe.

Finski REKO je započeo malo kasnije i bio je inspiriran francuskim AMAP sustavom. Thomas Snellman je poljoprivrednik koji proizvodi organsku hranu i u listopadu 2012. posjetio je prijatelja na selu u Francuskoj gdje je tijekom posjeta prisustvovao lokalnoj AMAP „tržnici“. Snellman je već dugo vremena razmišljao o tome kako razbiti dominaciju velikih
trgovinskih lanaca i vidjevši AMAP sustav zaključio je koliko je to genijalna ideja i odlučio je da nešto slično pokrene u Finskoj.  Zajedno sa Jonasom Haraldom, poslovnim savjetnikom i stručnjakom za hranu, Snellman je pokrenuo radnu skupinu nakon sastanka sa poljoprivrednicima i zajedno su započeli REKO emulirajući francuski AMAP.
U početku stvaranja sustava su prodavači i kupci sklapali pisane ugovore; dogovorili su se iznosi i cijene te kada i gdje se proizvodi mogu prikupljati, sve na temelju izvornog francuskog uzora. Grupacija je omogućila proizvođačima da ponude proizvode kojih trenutno imaju mnogo u zalihama, a REKO je jedinstven jer je potpuno besplatan od bilo kakve vrste dodatne naknade koju bi morali platiti potrošači ili proizvođači (AMAP članstvo se plaća 5€ godišnje po obitelji).  Prvi REKO „prsten“ (krug u kojem se nalaze i sastaju proizvođači i potrošači) pokrenut je u Jakobstadu u Finskoj i prva kupnja i preuzimanje proizvoda održano je na parkiralištu odmah ispred centra grada u četvrtak 6. lipnja 2013., a sudjelovalo je nekoliko proizvođača koji su prodavali krumpir, jaja, krušne proizvode, kopar, korijander, zelenu salatu, rotkvice, mrkvu, luk, jagode, kukuruz, japanski krastavac, maline, junetinu i domaće kobasice.U roku od nekoliko tjedana, još deset proizvođača pokazalo je interes za koncept i sljedeći sastanak kupaca i proizvođača je bio još veći i svestraniji. Jakobstad prsten od tada funkcionira kao model i platforma za nastavak REKO razvoja. Drugi prsten je započeo u gradu Vaasa u Ostrobotniji četiri tjedna kasnije i glas se brzo proširio na druge dijelove zemlje. Tako se odjednom rodio jednostavan, pristupačan, samohodni i iznimno nebirokratski sustav za izravnu prodaju lokalnih proizvoda.  Sustav se temelji na dobrovoljnosti i povjerenju. Administratori volonteri pojedinačnih REKO krugova postavljaju smjernice koje određuju tko može sudjelovati i što može biti prodano. Volonteri mogu dobiti volontersku naknadu u obliku proizvoda poljoprivrednih proizvođača.
Neke prednosti kupovine kroz REKO sustav su:

  • Ne plaćate nepotrebno oglašavanje i posrednike.
  • Nema troškova za nepotrebno pakiranje ili transport.
  • Svježa hrana po unaprijed dogovorenoj cijeni.
  • Podržavate lokalno gospodarstvo i vlastitu zajednicu.
  • Imate priliku upoznati osobu koja proizvodi vašu hranu, i možda čak dobiti priliku posjetiti farmu.
  • Možete upoznati potrošače istomišljenika sa sličnim vrijednostima i interesima.
  • Možete razmjenjivati ​​iskustva i recepte, možda čak i razmjenjivati ​​proizvode.
  • Susret s drugima na pola puta potiče povjerenje i duh zajednice.
  • Potiče se proizvodnja i konzumiranje sezonske hrane
  • Neke prednosti prodaje kroz REKO sustav:
  • Imate kontroliranu proizvodnju i želite pronaći potrošače koji
    cijene vaše proizvode.
  • Uzgajate razne kulture i volite isprobavati nove sorte.
  • Imate manju proizvodnju, možda kao sekundarni
    izvor prihoda ili kao hobi.
  • Zainteresirani ste za pokretanje proizvodnje
    ili aktivnosti i želite to isprobati.
  • Pčelar ste, držite kokoši nesilice, ribar ili
    imate druge proizvode i želju prodavati lokalno.
  • Vi ste mali prehrambeni operater s posebnim,
    traženim proizvodima koji su nisu prikladni za velike trgovačke lance.
  • Strastveni ste u vezi pečenja ili druge vrste majstorske izrade hrane
    (npr. kruha ili slastica), a tražite priliku da to proizvodite za druge izvan
    vlastite obitelji.

Društveno poduzetništvo mora imati mjesto u poslovanju turističkih organizacija. REKO je povezan i promiče ruralni turizam kroz razna događanja i projekte, kao što su Dan Jabuka na Söderlångvik imanju svake godine u rujnu. Na ovom festivalu posjetitelji mogu kušati i kupiti razne domaće proizvode, uživati u šetnjama, koncertima klasične glazbe, jahanju konja i uživanju u još mnogo raznih aktivnosti. Festival je 2021. godine posjetilo preko 3000 ljudi, a ovaj i mnoge druge festivale potiče finska vlada kroz Finsku strategiju gastroturizma 2020 – 2028. AMAP potiče posjećivanje farmi zbog informiranja i većeg podržavanja lokalne proizvodnje i ishrane. U njihovom slučaju nisu samo potrošači ciljana publika nego i predstavnici vlasti kojima se kroz ove posjete želi podići svijest o očuvanju vodnih resursa i zaštiti poljoprivrednog zemljišta kroz razvoj ekološke poljoprivrede. Oni žele postići otvoren dijalog  o postavljanju i prijenosu farmi u održivu poljoprivredu i AMAP te žele povezati nositelje projekata s državnim dužnosnicima i dužnosnicima lokalnih vlasti i na taj način omogućuju proizvođačima poljoprivrednih proizvoda da predstave svoje projekte. I AMAP i REKO su utemeljeni od strane običnih ljudi, proizvođača i kupaca, i u samom početku naglasak je na zdravlju, povjerenju, uzajamnom poštivanju, zadovoljstvu, kvaliteti namirnica i društvenoj odgovornosti. Neki od glavnih razloga njihovog nastanka su:

  • Nepovjerenje prema kvaliteti proizvoda na tržištu.
  • Sve veća potražnja za kvalitetnijim lokalnim namirnicama.
  • Prevelika kontrola i dominacija velikih trgovinskih lanaca ne dozvoljava rast malim proizvođačima i ograničava njihov direktni kontakt sa kupcima.
  • Kroz godine poljoprivrednici su zamijenili lokalnu proizvodnju voća i povrća s drugim profitabilnijim usjevima koji zadovoljavaju zahtjeve tržišta.
  • Uvoz proizvoda iz drugih država dugim lancima opskrbe se godinama povećava.

AMAP i REKO su uspješni primjeri kratkih lanaca opskrbe utemeljenih na povjerenju i obostranom zadovoljstvu između poljoprivrednika i potrošača. U Hrvatskoj je registrirano preko 150.000 OPG-ova i postoji ogroman potencijal za društveno odgovornu kupoprodaju lokalnih i kvalitetnih proizvoda kroz kratke lance opskrbe po uzoru na Francusku i Finsku.

Zajedno smo bolji i jači na tržištu ima potencijal da bude platforma za razvijanje sličnih modela u Hrvatskoj.

Share this post